تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آب به «درخت سپیدار» رسید | آیین افتتاح همزمان پروژه آب‌رسانی به ۸ روستای بخش احمدآباد

  • کد خبر: ۱۵۰۶۸۶
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
آب به «درخت سپیدار» رسید | آیین افتتاح همزمان پروژه آب‌رسانی به ۸ روستای بخش احمدآباد
آیین افتتاح همزمان پروژه‌های آب‌رسانی به روستا‌های هشت روستای بخش احمدآباد، ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان و مردم روستای ابرش، درخت سپیدار و روستا‌های بخش احمدآباد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین افتتاح همزمان پروژه‌های آب‌رسانی به روستا‌های هشت روستای بخش احمدآباد، ظهر امروز با حضور محسن داوری فرماندار مشهد، احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی، مهدی ترکمنی رئیس بنیاد مسکن شهرستان مشهد، مجید آقازاده معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور و جمعی از اهالی روستا‌های ابرش، درخت سپیدار و روستا‌های بخش احمدآباد برگزار شد.

آب آشامیدنی، مهم‌ترین چالش جمعیت روستایی

محسن داوری فرماندار مشهد در ابتدای این مراسم اظهار کرد: تلاش ما از ابتدا این بود که تلاش‌های مردم را ابتدا احصا کنیم و سپس با اولویت‌بندی آن‌ها را حل و فصل کنیم. در این رابطه یکی از مشکلات اصلی در حوزه چالش‌های آب‌رسانی روستایی بود و امیدواریم تا به برکت برنامه‌ریزی‌های جدیدی که انجام شده، با سرعت بیشتری به مشکلات این قشر صادق و مولد رسیدگی کنیم.
نهضت آب‌رسانی روستایی آغاز می‌شود

نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم ضمن تمجید از حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: حضور ۲۱ میلیونی ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که این مردم پای انقلاب خود ایستاده‌اند. اکنون نمایندگان ملت در مجلس هم به دنبال این هستند که گام‌های مؤثرتر و بزرگ‌تری بردارند و به‌طور مثال، در تلفیق بودجه که در مراحل پایانی خود قرار دارد، سرفصل‌های قابل‌توجهی به پروژه‌های آب‌رسانی روستایی اختصاص پیدا کرده و به‌موازات خیرین مدرسه‌ساز، مجمع خیرین آب‌رسانی هم تشکیل شده و این حرکت، مقدمه‌ای برای نهضت آب‌رسانی روستایی در کشور خواهد بود.

وی افزود: تأمین لوله، تأمین اتصالات و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پروژه‌های آب‌رسانی معاف از مالیات لحاظ شده و اگر هم فرد شرکت اقتصادی و بنگاه دیگری داشته باشد، مشارکت وی در پروژه‌های آب‌رسانی به‌عنوان وجه قابل‌قبول برای جایگزینی مالیات او در نظر گرفته خواهد شد.

بهره‌مندی ۹۵ درصد جمعیت روستایی از آب آشامیدنی

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب با اشاره به یکی از مصوبات جدید مجلس در خصوص احتساب روستا‌های محروم بالای ۲۰ خانوار ذیل قرارگاه محرومیت‌زدایی کشور خاطرنشان کرد: مشهدالرضا (ع) اگرچه یک منطقه برخوردار محسوب می‌شود، اما در بخش‌های تابعه آن روستا‌های محروم متعددی وجود دارد. تا پیش از انقلاب، تقریباً ۶۷ درصد جمعیت شهرنشین و کمتر از ۱۰ درصد جمعیت روستایی از نعمت آب شرب و شبکه لوله‌کشی بهره‌مند بودند، اما پس از انقلاب، این رقم برای شهر‌ها به حدود ۱۰۰ درصد و در روستا‌ها به حدود ۹۰ درصد برخورداری از آب لوله‌کشی دست پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: پروژه انتقال آب از سد دوستی به مشهد، یکی از پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی کشور است که از پمپ‌ها، الکتروموتور‌ها و شیرآلاتی در آن استفاده می‌شد که همگی از محل واردات تأمین می‌شد. با این حال، در سال‌های اخیر فناوری ساخت تجهیزات آب‌رسانی به حدی رسیده که ایران اسلامی در کنار سوئیس و فرانسه به جدیدترین سیستم‌های پمپ‌زنی و انتقال آب دست پیدا کرده و تقریباً به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

آقازاده با اشاره به جزئیات طرح جدید دولت سیزدهم برای آب‌رسانی به روستا‌های کشور گفت: در برنامه‌ریزی جدید، برای ده هزار روستا لوله‌کشی آب شرب ایجاد خواهد شد. با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در سپاه و همچنین ادارات کل آب و فاضلاب، برنامه‌ریزی‌شده تا حدود ۱۴۶۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۱هزار لیتر بر ثانیه آب تأمین شود. این حجم آب آشامیدنی از طریق حدود ۸۰۰ هزار مترمکعب مخزن، ۱۰۰۰ ایستگاه پمپاژ و در طرحی با اعتبار بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و قرار شده که تا پایان برنامه هفتم، روستای بالای ۲۰ خانوار بدون آب نداشته باشیم و شاخص جمعیت روستایی برخوردار از آب آشامیدنی از ۸۲ درصد در زمان حال به ۹۵ درصد برسد.

افتتاح ۱۳۰ میلیارد تومان پروژه در دهه فجر

مدیرکل آب و فاضلاب مشهد هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. حسین اسماعیلیان با بیان اینکه ۱۳۰ میلیارد تومان پروژه در سطح شهرستان فقط در دهه فجر به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ۲۲۲ روستا در سال گذشته ذیل اداره کل آبفای شهرستان مشهد بود که با ادغام اداره آب و فاضلاب روستایی با شهری به بیش از ۳۰۰ روستا افزایش پیدا کرده است.

تأکید بر پرهیز از توسعه بی‌رویه و ویلاسازی در روستاها، خوش‌حسابی در پرداخت قبوض آب و جلوگیری از انشعابات غیرمجاز، سه محور سخنان اسماعیلیان در این مراسم بود. وی یادآور شد: پیش از انقلاب برای ۳۳ میلیون نفر جمعیت کشور فقط ۲۷ تصفیه‌خانه وجود داشت که امروزه با وجود دو برابر شدن جمعیت، این رقم به ۲۸۵ تصفیه‌خانه رسیده است. علاوه بر این، پیش از انقلاب برای ۱۴۳۰ شهر، فقط چهار تصفیه‌خانه فاضلاب وجود داشت که اکنون این عدد به ۲۵۷ تصفیه‌خانه رسیده است. در فضای روستایی هم هیچ تصفیه‌خانه‌ای وجود نداشت، اما اکنون برای ۱۸۰ روستا تصفیه‌خانه متمرکز فاضلاب ایجاد شده است.

آب آشامیدنی برای هشت روستای بخش احمدآباد

محمد مقصودی دهیار روستای ابرش که به روستای بدون معتاد معروف است، در ابتدای این مراسم ضمن تشریح جزئیات این پروژه اظهار کرد: مشکل آب، یکی از چالش‌های اساسی بخش احمدآباد و روستا‌های تابع این بخش بوده است؛ تا جایی که تا سال گذشته، ما حتی در فصول پر آب سال هم شاهد جیره‌بندی آب بودیم، اما خوشبختانه از ابتدای سال که عملیات احداث پروژه بزرگ انتقال آب به طول خط انتقال ۸ کیلومتر از سرچشمه بینالود، با سه باب مخزن به حجم ۳۵۰ مترمکعب و یک ایستگاه پمپاژ به جمع بودجه ۱۰۴ میلیارد ریال آغاز شد، امروز در شرایطی این پروژه به مرحله بهره‌برداری و افتتاح رسیده که حتی جلوتر از برنامه زمان‌بندی حرکت کرده است.

وی افزود: همزمان با این دو روستا، در شش روستای استاج، بساروج، ده غیبی، کج اولنگ، رباط سفید و آغنج هم پروژه آب‌رسانی دیگری به طول خط انتقال ۹ کیلومتر با شش باب مخزن به حجم ۷۵۰ مترمکعب و دو ایستگاه پمپاژ به جمع بودجه ۱۷۶ میلیارد ریال آغاز و اکنون به بهره‌برداری رسیده است که در مجموع شبکه آب‌رسانی روستایی را به طول ۱.۲ کیلومتر افزایش می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->